Buikpijn | tijdens het sporten

Last van je buik tijdens het sporten? Naar schatting heeft zo’n 30 tot 50 procent van de mensen hier weleens last van.

Buikpijn door sporten? | Iberogast

Last van je buik tijdens het sporten

Heb jij ook wel een last van je buik tijdens het sporten? Je bent niet de enige, naar schatting heeft zo’n 30 tot 50 procent van de mensen in Nederland wel eens buikpijn tijdens het sporten. Deze pijnklachten komen vaak voor bij mensen die aan duursport doen, zoals hardlopen of mensen die prestaties moeten leveren binnen hun sport. Pijn in je buik tijdens het sporten kan erg vervelend zijn..

Klachten

Tijdens het sporten kunnen er verschillende klachten ontstaan. Klachten die het meest voorkomen tijdens het sporten zijn: brandend maagzuur, misselijkheid, krampen, ontlastingsaandrang en diarree. Of je te maken hebt met deze klachten kan aan veel factoren liggen, zoals; leeftijd, geslacht, fysieke gesteldheid, de activiteit die gedaan wordt, voeding en het vochtgehalte van het lichaam. Over het algemeen hebben vooral hardlopers maag- en darmklachten door de constante verticale, schuddende beweging.

Oorzaken van buikpijn tijdens het sporten

Er zijn verschillende oorzaken die een rol kunnen spelen bij buikpijn tijdens het sporten:

  • Bewegen van de ingewanden; Doordat de beweging van de (slok)darm toeneemt, kan de zure maaginhoud terug komen, wat brandend maagzuur kan veroorzaken. Door de toenemende beweging kan het ook gebeuren dat het voedsel sneller door de darmen gaat waardoor je misselijk wordt en/of aandrang krijgt tot ontlasting
  • Zuurstof tekort; Er kan een zuurstof tekort opspelen doordat het bloed naar de spieren gaat in plaats van naar de maag en darmen. Hierdoor kunnen er krampen ontstaan
  • Stress tijdens het sporten; Sporten werkt over het algemeen stress verlagend, maar er zijn mensen die toch stress ervaren tijdens het sporten. Dit kan te maken hebben met bijvoorbeeld prestatiedruk voor een wedstrijd. Door stress blijft je voedsel langer in de maag en gaat het sneller door de darm. Dit kan zorgen voor misselijkheid en/of aandrang tot ontlasting.
  • Te snel sporten na een maaltijd; Tijdens het sporten is de werking van de maag verstoord. Als er dan grote hoeveelheden voedsel in de maag zitten, kan dit krampen en maagpijn veroorzaken. Daarnaast kan het zorgen voor aandrang tot ontlasting.
  • Te weinig vocht; Het is heel belangrijk dat je vochtbalans in evenwicht is. Als je niet genoeg drinkt, kun je uitdrogen en dit kan vele klachten met zich meebrengen. Zo gaat er bijvoorbeeld niet genoeg water naar je spieren waardoor deze minder goed functioneren en je kramp kunt krijgen. Ook kan het zijn dat er niet genoeg vocht naar de darmen gaat waardoor je ontlasting hard wordt en er een verstopping (obstipatie) ontstaat. Hier kun je maag- en darmklachten van krijgen. 

Tips om buikpijn tijdens het sporten te voorkomen

Sporten is erg goed voor je lichaam en het zou zonde zijn als je jouw work-out laat verstoren door maag- en darmklachten!Daarom hebben we een aantal tips op een rijtje gezet die kunnen bijdragen aan een sportervaring zonder maag- en darmklachten. 

  • Houd je conditie op peil. Als beginnende sporter is het belangrijk dat je je conditie rustig opbouwt.
  • Eet ongeveer 2-3 uur voordat je gaat sporten een licht verteerbare maaltijd. Ga je langer dan een uur sporten? Eet dan tussendoor iets met koolhydraten, zoals een banaan.
  • Drink voldoende! Wel water. Liever geen dranken met cafeïne (onttrekt vocht) of koolzuur (prikkelt de maag).Dranken met koolhydraten zijn wel aan te raden.Denk aan Hypotone of isotone sportdranken. Deze koolhydraten kunnen relatief snel worden opgenomen en worden gebruikt tijdens het sporten.
  • Ga naar het toilet voordat je gaat sporten. 
  • Heb je last van stress? Doe voor de training een aantal ontspanningsoefeningen.

Iberogast bij buikpijn

Heb je ondanks de tips toch last van maag- of darmklachten? Dan kan Iberogast helpen. Iberogast bevat 9 geneeskrachtige kruiden en werkt natuurlijk en effectief bij o.a. maagpijn. Zo kun je met een gerust gevoel toch lekker sporten!