Iberogast

Buikpijn | tijdens het sporten


Buikpijn tijdens sporten

Last van je buik tijdens het sporten

Heb jij ook wel een last van je buik tijdens het sporten? Je bent niet de enige! Ongeveer 30 tot 50 procent van Nederland heeft wel eens buikpijn tijdens het sporten. Deze pijnklachten komen vooral vaak voor bij mensen die aan duursporten doen, zoals hardlopen. Ook komt het regelmatig voor bij mensen die prestaties moeten leveren binnen hun sport. Pijn in je buik tijdens het sporten kan héél vervelend zijn.

Klachten

Tijdens het sporten kunnen er verschillende klachten ontstaan. De meest voorkomende klachten tijdens het sporten zijn:

  • Brandend maagzuur.
  • Misselijkheid
  • Krampen
  • Ontlastingsaandrang
  • Diarree. 

Of je te maken hebt met deze klachten kan aan veel factoren liggen, zoals:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Fysieke gesteldheid
  • De activiteit je onderneemt
  • Voeding
  • Het vochtgehalte van het lichaam.

Over het algemeen hebben vooral hardlopers maag- en darmklachten door de constante verticale, schuddende beweging.

Oorzaken van buikpijn tijdens het sporten

Er zijn verschillende oorzaken die een rol kunnen spelen bij buikpijn tijdens het sporten:

  • Bewegen van de ingewanden: doordat de beweging van de (slok)darm toeneemt, kan de zure inhoud van je maag terug komen. Dit kan brandend maagzuur veroorzaken. Door de toenemende beweging kan het ook gebeuren dat je voedsel sneller door je darmen gaat waardoor je misselijk wordt en/of aandrang krijgt tot ontlasting
  • Zuurstof tekort: er kan een zuurstof tekort opspelen doordat het bloed naar de spieren gaat in plaats van naar de maag en darmen. Hierdoor kunnen er krampen ontstaan.
  • Stress tijdens het sporten: sporten werkt over het algemeen stress verlagend, maar er zijn mensen die toch stress ervaren tijdens het sporten. Dit kan bijvoorbeeldte maken hebben met prestatiedruk voor een wedstrijd. Door stress blijft je voedsel langer in je maag en gaat het sneller door je darm. Dit kan voor misselijkheid en/of aandrang tot ontlasting zorgen.
  • Te snel sporten na een maaltijd: tijdens het sporten is de werking van je maag verstoord. Als er dan grote hoeveelheden voedsel in je maag zitten, kan dit krampen en maagpijn veroorzaken. Daarnaast kan het zorgen voor aandrang tot ontlasting.
  • Te weinig vocht: het is heel belangrijk dat je vochtbalans in evenwicht is. Als je niet genoeg drinkt, kun je uitdrogen en dit kan vele klachten met zich meebrengen. Zo gaat er bijvoorbeeld niet genoeg water naar je spieren waardoor deze minder goed functioneren en je kramp kunt krijgen. Ook kan het zijn dat er niet genoeg vocht naar je darmen gaat waardoor je ontlasting hard wordt en er een verstopping (obstipatie) kan ontstaan. Hier kun je maag- en darmklachten van krijgen.

Tips om buikpijn tijdens het sporten te voorkomen

Sporten is erg goed voor je lichaam en het is zonde als jouw work-out verstoort wordt door maag- en darmklachten! Daarom hebben we een aantal tips op een rijtje gezet die kunnen helpen.

  • Houd je conditie op peil. Als beginnende sporter is het belangrijk dat je je conditie rustig opbouwt.
  • Eet ongeveer 2-3 uur voordat je gaat sporten een licht verteerbare maaltijd. Ga je langer dan een uur sporten? Eet dan tussendoor iets met koolhydraten, zoals een banaan.
  • Drink voldoende water! Drink liever geen dranken met cafeïne (onttrekt vocht) of koolzuur (prikkelt de maag). Dranken met koolhydraten zijn wel aan te raden. Denk aan hypotone of isotone sportdranken. Deze koolhydraten kunnen relatief snel worden opgenomen en worden gebruikt tijdens het sporten.
  • Ga naar het toilet voordat je gaat sporten. 
  • Heb je last van stress? Doe voor de training een aantal ontspanningsoefeningen.

Iberogast bij buikpijn

Heb je ondanks de tips toch last van maag- of darmklachten? Dan kan Iberogast helpen. Iberogast bevat 9 geneeskrachtige kruiden en werkt natuurlijk en effectief bij o.a. maagpijn. Zo kun je met een gerust gevoel toch lekker sporten!