Last van buikpijn na het eten? Oorzaken en tips | Iberogast

Iberogast

Buikpijn na het eten


Vrouw met buikpijn

Buikpijn na het eten?

Misschien herken je het wel: buikpijn na het eten. Dit kan komen doordat je te snel gegeten hebt, je teveel gegeten heb, het eten te vet was of je hebt iets gegeten waar je gevoelig voor bent. Ruim de helft van de bevolking heeft wel eens buikpijn na het eten. Vaak gaat dit samen met een opgeblazen gevoel en/of winderigheid.

Voeding en buikpijn

Er zijn verschillende etenswaren die kunnen zorgen voor een opgeblazen gevoel en buikpijn na het eten. Als je hier vaak last van hebt, dan kan het helpen om deze voedingsmiddelen te vermijden en eventueel te vervangen door iets waar jouw maag en darmen beter tegen kunnen.

Tarwe, gerst en rogge: tarwe, gerst en rogge bevatten gluten. Dit komt voor in de meeste broodsoorten, pasta’s, tortilla’s, pizza’s, cake, koek, pannenkoeken en meer. Als je coeliakie of een glutenallergie  hebt, kunnen deze producten voor ernstige spijsverteringsproblemen zorgen. Alternatief: tegenwoordig zijn er veel glutenvrije producten verkrijgbaar. Ook kun je kiezen voor quinoa, boekweit, amandelmeel of kokosmeel.

Zuivelproducten: onder zuivelproducten verstaan we: melk, kaas, kwark, yoghurt en boter. Zuivel is heel voedzaam en een bron van eiwitten en calcium, maar zuivel bevat ook lactose. Lactose is een melksuiker en in Nederland kan 15% van de bevolking dit melksuiker niet goed afbreken. 

In dit geval spreken we van lactose intolerantie, wat kan zorgen voor een opgeblazen gevoel, buikpijn, winderigheid en diarree. Alternatief: er zijn tegenwoordig veel alternatieven voor zuivel verkrijgbaar, zoals kokos-, rijst-, soja- of amandelmelk. Ook is er zuivelvrije kaas verkrijgbaar.

Bonen en linzen: bonen en linzen zijn peulvruchten en ze bevatten veel eiwitten, koolhydraten, vezels en verschillende vitamines en mineralen. Daarnaast bevatten de meeste peulvruchten bevatten ook suikers: galactanen. Deze kunnen voor een opgeblazen gevoel of buikpijn zorgen. Alternatief: het kan helpen om peulvruchten eerst te laten weken. Ook kun je kiezen voor granen, vlees of quinoa om peulvruchten te vervangen.

Broccoli en ook andere kruisbloemige groenten zoals, bloemkool, witte kool en spruitjes: deze groenten zijn heel gezond en ze bevatten veel voedingsstoffen. Maar ze kunnen ook zorgen voor een opgeblazen gevoel en buikpijn na het eten. Het kan helpen om deze groenten eerst te koken. Alternatief: gelukkig zijn er veel alternatieven zoals spinazie, sla, komkommer en zoete aardappelen.

Uien en knoflook: deze zorgen voor smaak maar ze bevatten ook fructanen. Fructanen zijn oplosbare vezels die voor een opgeblazen gevoel, winderigheid en buikpijn kunnen zorgen. Alternatief: de knoflook en uien koken of bakken kan helpen.

Koolzuurhoudende dranken: zoals frisdranken en bier bevatten veel kooldioxide. Een deel van dit gas blijft in je spijsverteringssysteem hangen wat voor buikpijn kan zorgen. Ook bier is koolzuurhoudend en het wordt gemaakt uit bronnen van fermenteerbare koolhydraten zoals gerst, mais, tarwe en rijst. Dit kan voor een opgeblazen gevoel zorgen.

Zoetstoffen: er zijn veel suikervrije producten op de markt die gebruik maken van suikervervangers. In deze producten wordt gebruikt gemaakt van stoffen als xylitol, sorbitol of mannitol om voor een zoete smaak te zorgen. Het nadeel van deze stoffen is dat ze je een geblazen gevoel of buikpijn kunnen geven. Alternatief: gebruik in plaats daarvan een product met de zoetstoffen erythritol of stevia. Deze stoffen zijn beter te verteren.

Gevarieerd eten

Ondanks dat bepaalde voedingsmiddelen kunnen zorgen voor buikpijn na het eten, blijft het erg belangrijk om afwisselend te eten. Zolang jij gezond en gevarieerd eet, kun je klachten voorkomen. Een goede richtlijn voor gezond en gevarieerd eten is de schijf van vijf; 5 groepen voedingsmiddelen met gezonde en duurzame keuzes.

  • Groente en fruit: Probeer 250 gram groente en 2 porties fruit per dag te nemen
  • Volkoren producten
  • Vis, peulvruchten, onbewerkt vlees, ei, zuivel en ongezouten noten
  • Zachte en vloeibare vetten
  • Dorstlessers zonder suiker

Iberogast verlicht opgeblazen gevoel en buikpijn na het eten

Spijsverteringsproblemen na het eten komen veel voor. Om erachter te komen welke stoffen jouw lichaam minder goed kan verdragen, is er het FODMAP dieet. Dit is een streng dieet en het is wel aan te raden dit altijd met behulp van een diëtist(e) te doen.

Een andere manier om symptomen als een opgeblazen gevoel, maagpijn, maag- en darmkrampen als gevolg van het eten te verlichten, is met Iberogast. Iberogast is een geneesmiddel met 9 geneeskrachtige kruiden en verlicht maag- en darmklachten. Natuurlijk en effectief. Meer weten?