Iberogast

Wat te doen tegen maagpijn


Vrouw met maagpijn

Maagpijn: dyspepsie en verstoring van de spijsvertering

Pijn in je maag heeft over het algemeen te maken met verstoringen in het spijsverteringssysteem. Een verzamelnaam voor maagklachten als maagpijn is dyspepsie. Deze medische term wordt met name gebruikt in de geneeskunde en omvat een aantal veelvoorkomende maagklachten. Denk hierbij aan:

  • Maagpijn.
  • Brandend maagzuur.
  • Gevoelens van volheid.
  • Misselijkheid.
  • Opgeblazen gevoel.
  • Buikkrampen.

Tips bij maagklachten

  • Eet niet te snel en kauw goed
  • Vermijd grote en vette maaltijden
  • Laat koffie, alcohol en frisdrank met prik zoveel mogelijk staan
  • Het klinkt wat ongemakkelijk, maar laat je windjes en boertjes gewoon gaan. Dit verlicht de spanning in je maag.
  • Als je merkt dat je maag op bepaald soort eten reageert, kun je proberen deze producten te mijden of te minderen. Of neem contact op met een diëtist.
  • Neem voldoende rust en mijd stressvolle situaties als dit mogelijk is.

Let op: sommige maagkrampen ontstaan na het innemen van een medicijn. Bekijk de bijsluiter op bijwerkingen en raadpleeg je (huis)arts. Houden de maagkrampen aan of verergeren de klachten, raadpleeg dan een huisarts.

Functionele spijsverteringsstoornissen

Maagpijn is, naast een prikkelbare darm, 1 van de meest voorkomende ‘functionele’ spijsverteringsstoornissen. Dit betekent dat de oorzaak van maagpijn vaak niet terug te relateren is aan het spijsverteringssysteem zelf, maar aan het spijsverteringsproces of het ‘functioneren van de spijsvertering’. Er kan geen organische of medische oorzaak gevonden worden door de specialist of arts. Regelmatig wordt dit afgedaan met ‘het zit tussen de oren’, wat zeker niet altijd het geval is.

Nerveuze maag

Als jouw maagpijn het gevolg is van functionele spijsverteringsstoornissen dan kan je bovenbuik meer dan gemiddeld reageren op spanning en stress. In dit geval wordt ook wel gesproken van een ‘nerveuze maag’. Eten kan zelfs als een last worden gezien in plaats van een prettig moment in de dag.

Veelvoorkomende oorzaken

Maagklachten worden door iedereen anders ervaren, de oorzaken van maagpijn zijn al net zo divers.  Er zijn wel een aantal duidelijke triggers waar we je meer over kunnen vertellen.

Fast Food

Een snelle, vette hap is in Nederland extreem eenvoudig te vinden. In winkelcentra, langs de snelweg, in woonwijken je kunt er niet omheen. Eten dat te veel vet en suiker bevat is een van de belangrijke oorzaak van maagklachten. Een andere oorzaak zit in de manier waarop de producten uit deze restaurants en winkels worden geconsumeerd, namelijk héél snel en ‘on the go’.

Te snel eten en drinken kan leiden tot teveel lucht in je maag, wat bijdraagt aan een nerveuze maag met alle gevolgen van dien. Uiteraard zijn er meer aanwijsbare oorzaken gerelateerd aan het eetpatroon en het dieet die los staan van deze restaurants en winkels (zoals koffie, alcohol), maar dit voorbeeld toont wel het belang van gezonde voeding en verantwoord eetpatroon.

Overactieve of passieve maag

Zowel een maag die te snel als te langzaam functioneert kan maagpijn veroorzaken. Als je maag te langzaam functioneert kan het voedsel niet snel genoeg vervoerd worden. Het eten blijft lang in de maag waardoor er een drukkend of vol gevoel ontstaat,  mogelijk met maagzuur als gevolg.

Als je een overactieve maag hebt kunnen er maagkrampen ontstaan, die kunnen zorgen voor buikpijn of pijnscheuten. Dit kan ertoe leiden dat voedsel je maag niet of moeilijk binnenkomt. Hierdoor wordt het voedsel onvoldoende gemengd met spijsverteringssappen, wat de vertering en het transport naar de darmen moeilijker maakt.

Onderzoekers gaan er vanuit dat psychologische factoren als stress en heftige emoties ook van grote invloed zijn op het functioneren van de maag: lees meer over de hersen-darm as en het verband tussen de hersenen en darmen.

Maagpijn | Behandelen, verlichten en een remedie

Het herstellen van het disfunctioneren van je maag is lastig gebleken. Maar er zijn geneesmiddelen die maagklachten als maagpijn kunnen verlichten. Probeer bijvoorbeeld Iberogast voor snelle en effectieve verlichting van maagpijn.

Houd een dagboek bij waarin gemoedstoestand, dieet en klachten worden bijgehouden. Dit kan helpen inzichten te krijgen in de producten en/of situaties die je moet gaan vermijden om de maagpijn te verminderen. Ook zijn ademhalingsoefeningen, ontspanningstechnieken en psychotherapie manieren om maagpijn te verminderen, vooral als stress een belangrijke rol speelt. Raadpleeg een arts om de meest geschikte behandeling af te stemmen bij de maagklachten die jij ervaart.

Maagklachten kunnen zich in veelvoud voordoen en ook op hetzelfde moment. Iberogast verlicht naast maagpijn meerdere maagklachten snel en effectief waarmee je in één keer voor één of juist meerdere klachten geholpen kunt zijn. Iberogast maakt daarbij gebruik van de kracht van 9 geneeskrachtige kruiden.