Maag of darmklachten? Tips voor tijdens het thuiswerken

Thuiswerken en maag of darmklachten? Iberogast verlicht

Thuiswerken brengt verandering

Wanneer je thuiswerkt veranderen je gewoontes. Misschien sta je later op, ontbijt je uitgebreider of kruip je meteen achter je laptop om zo vroeg mogelijk te beginnen. Dit kan van invloed zijn op je lichaam. We geven daarom een aantal tips om de dag goed en gezond door te komen en je maag en darmen rustig te houden en buikpijn of krampen te voorkomen.

Eet gezond en goed

De koelkast staat dichtbij, dus gezond eten zou makkelijker moeten zijn dan op kantoor.

  • Ontbijten is een goed begin van de dag, maar doe het met mate. Anders moeten je maag en darmen bij wijze van spreken meteen een marathon lopen.
  • Let erop dat je genoeg vezels binnenkrijgt. Eet dus voldoende groenten en fruit, maar ook volkorenbrood in plaats van wit brood. En een kopje koffie minder kan ook geen kwaad.
  • Kauw je eten goed. Eet rustig. Geniet van je eten. Goedgekauwd eten maakt het voor je maag en darmen alleen maar makkelijker om het goed te kunnen verteren.

Gezond eten thuiswerken

Voorkom en bestrijd stress

Je zit thuis, relaxt toch? Maar thuis zit je misschien nog met de was, de vaatwasser, even stofzuigen, het bed opmaken of misschien rondrennende kinderen.

  • Probeer een rustige werkplek te creëren en afleidingen uit de weg te gaan.
  • Een goede (bureau)stoel is daarbij erg belangrijk! Probeer met een rechte maar ontspannen rug te zitten, in plaats van onderuitgezakt met gekromde en gespannen rug. Daardoor hebben je maag en darmen namelijk minder bewegeginsruimte.
  • Stap elk uur even weg van je laptop en loop een klein rondje. Let op je ademhaling, zodat je even niet op werk kunt focussen. Download anders een meditatie-app, zoals Headspace. En voel de spanning uit je lichaam trekken. Dat zal van positieve invloed zijn op je maag- en darmen.
  • Blijf bewegen, ook als er even wat minder ruimte voor is. Even een kwartiertje langzaam trappen op een hometrainer doet al wonderen. Stoei even met de kids. Speel tikkertje in de tuin of ren desnoods de trappen een paar keer op en af.

Algemene tips

Misschien is thuiswerken nieuw voor je en ben je nog zoekende. Experts geven de volgende tips:

  • Doe alsof je naar kantoor gaat. Douche, kleed je aan, maak je op of zorg ervoor dat je haar goed zit. Dit geeft ritme en maakt dat je productiever zult zijn.
  • Plannen. Misschien heb je veel skype/zoom/slack-calls die de dag opbreken. Probeer een paar uur voor jezelf te pakken om in de flow te raken en te blijven.
  • Neem pauzes! Dat doe je op kantoor waarschijnlijk ook, dus thuis heb je daar ook recht op. Doe een powernap van maximaal 20 minuten (nu kan het), of sport in de middag, om je dag op te breken.

Heb je toch nog maag of darmklachten? We hebben nog meer tips om je maag en darmen een handje te helpen. Heb je last van een opgeblazen gevoel? Lees dan de 10 tips.