Last van je darmen?

Last van je darmen? Iberogast

Last van je darmen? Je bent niet alleen

Er zijn allerlei signalen die je kunnen vertellen dat er iets met je darmen aan de hand kan zijn. Je kunt buikpijn of darmkrampen krijgen, maar een rommelende maag, een opgeblazen gevoel en veel gasvorming zijn ook signalen dat je darmen je iets willen vertellen. Zeker 1 op de 5 mensen heeft regelmatig darmklachten.

De rol van je darmen in het spijsverteringsproces

Je hele spijsverteringsstelsel is een kwetsbaar systeem dat op allerlei manieren kan worden verstoord. Het spijsverteringsproces kan 24 – 48 uur duren, dit hangt af van wat je eet en hoe makkelijk het te verteren is. Maar wat gebeurd er nu precies in je darmen?

De bewegingen van maag en darmen

Via je slokdarm komt het voedsel in je maag terecht. Je maag breekt het voedsel af door het voortdurend te kneden en te vermengen met maagsappen. Hierdoor ontstaat een zachte massa. Tijdens het kneden trekken je maagspieren samen, dit wordt ook wel de motiliteit van je maag genoemd. Na de maag komt het voedsel in de dunne darm, waar de voedingsstoffen worden opgenomen.

Vervolgens wordt het voedsel doorgeschoven naar de dikke darm. De dikke darm haalt zouten en water uit het overgebleven voedsel en beweegt het voedsel langzaam voort richting de endeldarm, waar de restjes worden opgeslagen. Deze verlaten uiteindelijk als ontlasting je lichaam. Het voortduwen van het voedsel gebeurd door het samentrekken en verslappen van de darmen. Dit heet ook wel peristaltiek of peristaltische bewegingen.

Deze bewegingen, van zowel de maag als de darmen, kunnen (lichte) darm- of maagkrampen veroorzaken.

Je darmflora gezond houden

Er bevinden zich heel veel bacteriën in je darmen; zowel goede als schadelijke. Samen worden zij ook wel de darmflora of microbioom genoemd. Als je darmflora verstoord raakt, kunnen de schadelijke bacteriën de kans krijgen om zich te vermenigvuldigen. Zo kunnen er darmklachten ontstaan. Wil je jouw darmen gezond houden en klachten voorkomen?

  • Probeer dan gezond en vezelrijk te eten
  • Ook is het belangrijk om voldoende te drinken
  • Voldoende te slapen is van belang
  • En zorgen voor een goede hygiëne

Relatie tussen darm en brein

Stress is ook een factor waardoor je darmen van slag kunnen raken. Je darmen en hersenen zijn namelijk nauw met elkaar verbonden. Probeer daarom ook regelmatig te ontspannen door bijvoorbeeld mindfullness trainingen of yoga. 

Een aantal interessante weetjes over je darmen op een rij

  • Je dunne darm is maar liefst 5 meter lang en je dikke darm wel 1,5 meter
  • De oppervlakte van de je darmen is 150 – 200 m2 is; net zo groot als een tennisveld
  • Koolhydraatrijk voedsel gaat sneller door de dunne darm heen dan een vette maaltijd
  • Stress kan ervoor zorgen dat het voedsel sneller door de dunne darm wordt vervoerd
  • Onze darmflora is net zo uniek als onze vingerafdruk
  • Kinderen die op het platteland zijn opgegroeid hebben minder vaak last van allergieën dan kinderen die zijn opgegroeid in de stad. Dit komt waarschijnlijk doordat via het contact met slechte en goede bacteriën hun afweersysteem beter wordt getraind

Iberogast bij last van je darmen

Het kan gebeuren dat je toch last van je darmen krijgt. Iberogast kan helpen. Iberogast bevat 9 geneeskrachtige kruiden die natuurlijk en effectief darmklachten kunnen verlichten. Meer weten over Iberogast en de werking?