Buikpijn na het eten

Buikpijn na het eten?

Buikpijn na het eten?

Misschien klinkt het herkenbaar: buikpijn na het eten. Dit kan komen doordat je teveel gegeten hebt, te snel gegeten hebt, te vet gegeten hebt of voedsel hebt gegeten waar je gevoelig voor bent. Buikpijn na het eten komt bij ruim de helft van de bevolking wel eens voor. Vaak gaat deze buikpijn samen met een opgeblazen gevoel en winderigheid.

Voeding en buikpijn

Er zijn een aantal voedingsproducten die kunnen zorgen voor een opgeblazen gevoel en buikpijn na het eten. Als je vaak last hebt van een opgezette buik en buikpijn na het eten kan het helpen om deze voedingsmiddelen te mijden en eventueel te vervangen voor voeding die jouw maag en darmen beter kunnen verdragen. Lees snel verder.

Tarwe, gerst en rogge: Tarwe, gerst en rogge bevatten gluten. Dit komt voor in de meeste broodsoorten, pasta’s, tortilla’s, pizza’s, cake, koek, pannenkoeken en meer. Als mensen coeliakie of een glutenallergie hebben, kunnen deze producten voor ernstige spijsverteringsproblemen zorgen. Alternatief: Tegenwoordig zijn er een heel aantal glutenvrije producten te verkrijgen. Ook kun je kiezen voor quinoa, boekweit, amandelmeel of kokosmeel.

Zuivelproducten: Onder zuivelproducten verstaan we; melk, kaas, kwark, yoghurt en boter. Zuivel is zeer voedzaam en een bron van eiwitten en calcium, maar zuivel bevat ook lactose: een melksuiker. In Nederland kan 15% van de mensen het melksuiker niet afbreken.₂ Dan spreken we van een lactose intolerantie. Dit kan zorgen voor een opgeblazen gevoel, buikpijn, winderigheid en diarree. Alternatief: er zijn tegenwoordig veel alternatieven, zoals kokos-, rijst-, soja-, of amandelmelk. Ook zijn er lactosevrije producten verkrijgbaar.

Bonen en linzen: Bonen en linzen zijn peulvruchten en bevatten veel eiwitten, koolhydraten, vezels en verschillende vitamines en mineralen. Maar de meeste peulvruchten bevatten ook suikers: galactanen. Deze kunnen zorgen voor een opgeblazen gevoel en buikpijn. Alternatief: Het kan helpen om peulvruchten eerst te laten weken. Ook kun je kiezen voor granen, vlees of quinoa.

Broccoli: en ook andere kruisbloemige groenten zoals, bloemkool, witte kool en spruitjes. Ze zijn heel gezond en bevatten veel voedingsstoffen, maar ze kunnen ook zorgen voor een opgeblazen gevoel en buikpijn na het eten. Het kan helpen om deze groenten eerst te koken. Alternatief: Gelukkig zijn er veel alternatieven zoals, spinazie, sla, komkommer en zoete aardappelen.

Uien en knoflook: deze bevatten fructanen, dit zijn oplosbare vezels die voor een opgeblazen gevoel, winderigheid en buikpijn kunnen zorgen. Alternatief: Eerst koken of bakken kan helpen.

Koolzuurhoudende dranken: deze dranken bevatten veel kooldioxide. Een deel van dit gas blijft hangen in het spijsverteringssysteem wat voor buikpijn kan zorgen. Ook bier valt hieronder. Bier is koolzuurhoudend en wordt gemaakt uit bronnen van fermenteerbare koolhydraten zoals gerst, mais, tarwe en rijst. Dit kan zorgen voor een opgeblazen gevoel.

Zoetstoffen: Er komen steeds meer suikervrije producten op de markt. Om deze producten te zoeten gebruiken ze stoffen als; xylitol, sorbitol en mannitol. Het nadeel is dat je hier een opgeblazen gevoel en buikpijn kunt krijgen. Alternatief: Een alternatief is een product met erythtritol of stevia. Deze stoffen zijn beter te verteren.

Gevarieerd eten

Ondanks dat bepaalde voedingsmiddelen kunnen zorgen voor buikpijn na het eten, blijft het erg belangrijk om afwisselend te eten. Zolang jij gezond en gevarieerd eet, kun je klachten voorkomen. Een goede richtlijn voor gezond en gevarieerd eten is de schijf van vijf; 5 groepen voedingsmiddelen met gezonde en duurzame keuzes.

  • Groente en fruit: Probeer 250 gram groente en 2 porties fruit per dag te nemen
  • Volkoren producten
  • Vis, peulvruchten, onbewerkt vlees, ei, zuivel en ongezouten noten
  • Zachte en vloeibare vetten
  • Dorstlessers zonder suiker

Iberogast verlicht opgeblazen gevoel en buikpijn na het eten

Spijsverteringsproblemen na het eten komen veel voor. Om erachter te komen welke stoffen jouw lichaam minder goed kan verdragen, is er het FODMAP dieet. Dit is een streng dieet en het is wel aan te raden dit altijd met behulp van een diëtist(e) te doen. Een andere manier om symptomen als een opgeblazen gevoel, maagpijn, maag- en darmkrampen als gevolg van het eten te verlichten, is met Iberogast. Iberogast is een geneesmiddel met 9 geneeskrachtige kruiden en verlicht maag- en darmklachten. Natuurlijk en effectief. Meer weten?