Buikpijn bij stress

Buikpijn door stress? | Iberogast

Stress en je buik

Je moet een presentatie geven waar je erg tegenop ziet. Of je hebt een belangrijk examen dat je van jezelf moét halen. Van de zenuwen krijg je buikpijn. Dit noemen we ook weleens ‘gezonde spanning’. Door de zenuwen ben je extra alert en daarom presteer je misschien wel beter. Deze vorm van buikpijn gaat gelukkig snel over als het achter de rug is.

Maar je kunt ook een langere periode te maken hebben met spanningen. Een veeleisende baan, studie, belangrijke wedstrijd of familieomstandigheden. We spreken dan niet meer van een knoop in je maag, maar eerder stress. Dit kan zich uiten op verschillende manieren: slecht slapen, prikkelbaarheid, hoofdpijn. Ook buikpijn komt bij stress vaak voor dit kan je voelen in je maagof in je darmen.

Buikpijn door stress: oorzakenBuikpijn door stress: oorzaken

Stress treedt op in periodes dat je druk bent en veel, misschien teveel, aan je hoofd hebt. Wanneer je last van stress hebt, maakt je lichaam een aantal stresshormonen aan. Van oorsprong had dit proces de functie je lichaam klaar te maken om te vluchten of te vechten. Tegenwoordig ontstaat stress ook in andere situaties, waarbij deze stresshormonen ook aangemaakt worden zonder functioneel te zijn. Hierdoor kunnen deze stresshormonen andere functies in je lichaam verstoren. Bijvoorbeeld de functies van maag en darmen. Het stresshormoon noradrenaline zorgt onder andere voor een tragere spijsvertering wat direct effect kan hebben op maag en darmen.

Veel mensen ervaren bij stress een doorvertaling naar hun maag en darmen, waardoor ze in deze periodes last van buikpijn krijgen. De makkelijkste oplossing is deze situaties uit de weg gaan of zien te voorkomen. Maar het is niet altijd mogelijk of gewenst. Een veeleisende baan, een druk gezin met kleine kinderen, een verhuizing je zult er toch mee moeten dealen.

Buikpijn door stress: tips

Buikpijn door stress: tipsHieronder geven we een aantal tips om buikpijn door stress tegen te gaan en te verlichtingen.

Pak rustmomenten

Door de volle agenda op werk sla je weleens de lunch over of je eet even snel tussendoor een broodje. Door niet voldoende te kauwen en snel te eten, krijgt je spijsvertering niet de tijd om je voedsel goed te verwerken. Dit kan ervoor zorgen dat je buik ontregelt raakt. Zeker als je spijsvertering ook nog eens vertraagd werkt door stress. Probeer daarom, hoe druk je ook bent, even de tijd te nemen voor een pauze en rustig te eten. Las af en toe een koffie- of theemomentje in dat kan geen kwaad.

Matig in gebruik van cafeïne

Om even terug te komen op het koffie- dan wel theemomentje. Het gaat er met name om dat je af en toe rust pakt. Het daadwerkelijk consumeren van met name koffie kan namelijk de stress  verhogen, want in koffie zit cafeïne en dit stimuleert de afgifte van adrenaline (één van de andere stresshormonen). Daar heb je juist geen behoefte aan in momenten van stress en zal de buikpijn alleen maar verergeren. Matig dus in de consumptie van cafeïne houdende dranken.

Ontspanningsoefeningen

Stress wordt vrijwel altijd als iets negatiefs gezien, terwijl een beetje stress je kan helpen te focussen voor een belangrijke afspraak, presentatie of deadline. Het is echter noodzakelijk om deze stress ook weer af te bouwen, want met name langdurige stress heeft effect op je maag en darmen. Stress afbouwen kan bijvoorbeeld door ontspanningsoefeningen. Denk aan mindfulness, ademhalingsoefeningen, maar ook aan yoga of simpelweg wandelen. Stress ervaren veel mensen gedurende hun werk, dus loop even naar buiten na de lunch of doe tijdens je werk eens een ademhalingsoefening van een paar minuten.

Natuurlijk geneesmiddel

Soms helpen bovenstaande tips niet of niet genoeg. In dat geval kun je met een gerust hart een natuurlijk geneesmiddel proberen om je klachten, zoals misselijkheid en maagpijn, effectief te verlichten. Iberogast is 100% natuurlijk en reguleert de darmpassage. Aan de registratie van Iberogast als geneesmiddel ligt wetenschappelijk bewijs ten grondslag. Meer weten over Iberogast?