5 feiten & fabels bij last van je buik

Last van je buik?

Last van je buik?

Heb je wel eens last van je buik? Het is logisch dat je dan op zoek gaat naar een oplossing. Je komt op internet de gekste adviezen tegen over voedsel. Zo zouden je darmen kunnen gaan gisten als je fruit eet na je maaltijd, wat ervoor kan zorgen dat je last krijgt van je buik en winderigheid. In dit artikel zetten we een aantal interessante voedingstips op een rijtje, ontkrachten we de fabels en benoemen de feiten.

Eet geen fruit na de maaltijd

Ze zeggen dat de suikers uit fruit ervoor zouden kunnen zorgen dat de darmen gaan gisten, wat kan leiden tot buikpijn en winderigheid.

Niet waar: In je maag wordt het voedsel gekneed en gemengd met maagsap. Hier begint het verteringsproces. Suikers worden vrij snel afgebroken en komen bijna nooit in hun geheel in de darm aan. Als je heel veel fruit eet en weinig andere voedingsmiddelen, kun je wel last krijgen. Het kan ook zijn dat je van bepaalde vruchten last hebt of omdat je een prikkelbare darm hebt.

Light producten zijn goed voor je

Light producten hebben vergeleken met het gewone product minimaal 30% minder energie (kcal), vet of suikers. Op de verpakking staat waarvan er minder in zit. Door het gebruiken van deze producten in plaats van gewone producten zou je afvallen.

Niet waar: Bij zoete light producten is (een deel van) de suiker vervangen door zoetstoffen. Wanneer er minder vet in een product zit is dit vaak vervangen door koolhydraten en eiwitten. Het kan dus in je dieet passen, maar je kunt er niet onbeperkt van eten en drinken. Controleer altijd het aantal calorieën: een light product kan namelijk meer calorieën bevatten dan het gewone product. Ook kun je last van je buik krijgen van bepaalde light producten. Dit komt omdat je lichaam moeite kan hebben met het verteren van de zoetstoffen.

Drink geen water bij het eten

Het zou ongezond zijn om water te drinken bij het eten, omdat het je maagsappen verdunt en je eten lastig verteerbaar wordt.

Niet waar: In je maag wordt het voedsel goed gekneed en vermengd met maagsappen. Hierin zit ook maagzuur. Dit is zo zuur dat je dit niet met 1 of 2 glazen water kunt verdunnen. Als je ondergewicht hebt is drinken tijdens het eten wel af te raden, omdat je dan eerder een vol gevoel kunt hebben en daardoor te weinig eet. Alcohol tijdens de maaltijd kan zorgen voor maagzuur en last van je buik, omdat deze de druk in de slokdarmkringspier (afsluiting tussen je maag en slokdarm) verlaagt waardoor deze makkelijk open gaat.

Laat eten is ongezond

Ze zeggen dat je lichaam de voedingstoffen die je ’s avonds eet, direct omgezet worden in vet. Je lichaam zou in spaarstand gaan waardoor je je voedsel niet meer verbrand. Ook zou je last van je buik kunnen krijgen.

Niet waar: een zak chips is natuurlijk geen goed idee. Maar als je ’s avonds nog een klein bakje kwark, een schaaltje met ongezouten pinda’s of rauwe groente eet is dat geen probleem. Je wordt alleen dikker als je meer calorieën eet, dan je nodig hebt. Het kan wel zijn dat je slechter slaapt als je ’s avonds laat nog een grote maaltijd eet, omdat je lichaam dan nog druk bezig is met verteren.

Je kunt er niets tegen doen

Ze zeggen dat buikpijn vanzelf over gaat en dat je er niet meteen iets tegen kunt doen.

Niet waar: lees hier meer over tips bij last van je buik. Ook kan Iberogast helpen. Iberogast bestaat uit 9 geneeskrachtige kruiden die natuurlijk en effectief de buikpijn verlichten. Meer weten?